Blog

Provize – co za ní klient dostane?

Provize z prodeje je makléřova odměna za práci, ve které by měly být započteny i náklady spjaté s převodem. Pojďme vyložit karty na stůl, které služby za provizi máte dostat a jak velká provize je v pořádku?

Provize realitních makléřů při prodeji nemovitosti v České republice je běžně 3–6 % z ceny nemovitosti. Pokud jde o pronájem, tam je provize většinou 1–2 měsíční nájmy. Každopádně to ale není hromada peněz, kterou makléř dostane za návštěvu a vyvěšení inzerátu na svůj web. Realitní makléř má, nebo by alespoň měl mít, za prodejem spoustu práce, kterou ušetří váš čas i starosti.

Už jsem také slyšel, že když jsem sehnal kupce za dva dny, jak moc peněz jsem vydělal za krátkou dobu. K tomu dnes říkám, že když mám kupce, jsem asi tak v jedné třetině celého obchodu, takže spousta práce přede mnou.

Které služby si provizí kupujete?

  • Přijede tam – Když se ozvete makléři poprvé, že máte byt na prodej, měli byste zpět dostat příjemné oslovení a domluvit si termín schůzky v nemovitosti. Na schůzce makléř může tzv. nabrat nemovitost, pokud budou obě strany spokojené s podmínkami. Férové jednání a jasné seznámení klienta s procesem prodeje by mělo být samozřejmostí. Také byste společně měli najít cenu, která bude vyhovovat vám a zároveň je možné za ni na současném trhu byt prodat. Realitní makléř by měl mít o trhu přehled, nastavit správnou cenu a prodejní strategii. Dám důležité doporučení, nechte si v tomto poradit. Pokud pustíte do světa nesmyslnou cenu, stane se časem nemovitost okoukaná a špatně prodejná.
  • Nafotí to – Když už si podáte s makléřem ruku, je vám blízký on i jeho styl práce, může začít část přípravy prezentace. Makléř sám, nebo s pomocí profesionála, zajistí kvalitní fotografie, u zajímavějších nemovitostí videoprohlídku.
  • Vyvěsí toMakléř se poté postará o inzerci. Jeho prací je, aby našel ideálního kupujícího co nejdříve. On už má pod palcem místa, kde nemovitost nejlépe inzerovat a také by měl vědět, jak má vypadat inzerát, který funguje.
  • Přivede je na prohlídku – Když už se zájemci najdou, další čas tráví makléř jejich doprovodem na prohlídky.
  • Plácneme si – když makléř vybere prověřeného kupce, který se rozhodne pro její koupi, práce může začít. Přichází fáze administrativy, přípravy podkladů pro hypoteční úvěr, schůzka s odhadcem, smluvní dokumentace a další. Makléř už má v merku, které dokumenty je třeba připravit a díky spolupráci s advokátní kanceláří vám pomůže veškeré papírování vyřídit.
  • Podepíšeme to – když je vše nachystáno, makléř by měl být vaší pravou ruku při podpisu smlouvy. Zkompletovat dokumenty potřebné pro banku a katastr, zařídit načerpání peněz do úschovy a poté vložit kupní smlouvu na katastr.
  • Nezapomenout na daně – Další papírování se na vás chystá ohledně daně z nabytí nemovitých věcí. Nezapomeňte, do třech měsíců od přepisu zaplatit daň z nabytí nemovité věci a v lednu příštího roku se přihlásit k dani z nemovitosti.
  • Vždy bude po ruce – Makléř má být v průběhu procesu prodeje především zodpovědný, v každý okamžik transparentní a řešit za klienta nepříjemné věci, které buď neumí, nebo je dělat nechce.

Uvedená výše provize v České republice není nijak neobvyklá. Naopak často se v některých zemích šplhá provize ještě mnohem výše. Nesmíte zapomenout na to, že si nekupujete pouze servis makléře, ale především jeho zkušenosti, které ochrání v rámci převodu Váš majetek a získá při prodeji maximální prodejní cenu. 

22.5.2018